Det moderne prosjektet forklares i lærerboka ”Grip teksten” som modernitet, hvor viktige kjennetegn er troen på framskrittet, troen på fornuften, troen på opplysning og troen på det frie mennesket. Jeg tenker at dette begrepet beskriver en tid hvor samfunnet opplevde mange forandringer, gjennom blant annet den franske revolusjonen og den industrielle revolusjonen, og at dette skapte et nytt og mer moderne samfunn. Begrepet kan være lettere å forstå om man også ser på ideene til sentrale personer fra denne tiden.
John Locke var en engelsk filosof som levde fra 1632-1704. Han sies å være en av grunnleggerne bak det moderne prosjektet fordi han filosoferte over viktige, eksistensielle og sentrale spørsmål. Et eksempel på dette er: ”Hvordan får menneskene tanker og ideer og hva er grensene for det mennesket kan fatte og ha kunnskap om.” Dette dannet et grunnlag for hans videre tanker om empirismen, som betyr at man får kunnskap gjennom egne erfaringer og sansing. Kort og greit kan man si at han var en banebryter for opplysningstidens tanker om menneskerettigheter, folkesuverenitet og maktfordeling(kilde 1).
Jean- Jacque Rousseau levde fra 1712 til 1778 og var bosatt i Frankriket i store deler av sitt liv. Ideene hans gikk ut på folkesuverenitet og folkestyre, som også var veldig sentralt i den franske revolusjonen. I tillegg er han kjent for sine tanker om naturtilstanden. Han sa: ”Mennesket er født fritt, men overalt er det lenker.” Med dette mente han at menneskene opprinnelig var født helt frie, men at det moderne samfunnet hadde lagd ulikhet, ufrihet og elendighet, som dro menneskene bort fra den naturlige tilstanden. Han så denne naturtilstanden som det ideelle og beste for menneskene, men som moderniteten hadde ødelagt.(kilde 2)
François Voltaire levde fra 1694 til 1778 og var en fransk historiker, filosof og forfatter. Han er mest kjent for å være en sentral person i kampen for ytringsfriheten. Han angrep viljeløs tenkning og gamle holdninger, og kjempet for rettssikkerhet og religionsfrihet. Voltaire skrev også mange artikler for Encyklopedien, som regnes for å være opplysningstidens kjennetegn, og han var en tilhenger av deismen.
Dennis Diderot var en fransk filosof og forfatter som levde fra 1713 til 1784. Sammen med Jean d’Alembert lagde de Encyklopedien, hvor kjente skribenter
var med på å samle kunnskap, fakta og viten og spre opplysningstidens tanker. Han var i tillegg en viktig person når det gjaldt kampen mot religiøs overtro. I arbeidet sitt møtte han mye motstand fra den franske staten, men Encyklopedien var livsverket hans og han ville nå mange mennesker, tross all motstanden.
Ludvig Holberg levde fra 1684 til 1754, var født i Bergen og regnes for å være Nordens største forfatter på 1700-tallet. Han var sterkt preget av opplysningstidens tanker ved å fremme læren om kunnskap, viten og fornuft. Gjennom de litterære verkene hans kan man lære mye om hans tanker. Verkene Peder Paars (1719-1720) og Niels Klims underjordiske Rejse (1741) er de mest kjente verkene hans som kritiserer samfunnet på en indirekte, fantasifull og ironisk måte.
Henrik Wergeland levde fra 1808 til 1845 og var født i Kristiansand. Han er kjent for å ha gjort og skrevet mye både når det gjelder språkdebatten og politiske spørmsål, men det meste av hans arbeid utførte han i toleransens og religionsfrihetens ånd. (kilde 1) Han kjempet for å få fjernet jødeparagrafen i den norske grunnloven, folkeopplysning, arbeidsklassens rettigheter og venstreromantikken.
Charles Darwin levde fra 1809 til 1882 og var en britisk naturforsker. Han er mest kjent for sin bok Om artenes opprinnelse fra 1859. Her beskrev han den berømte evolusjonsteorien, som avvek veldig fra bibelens lære, fordi den sa at mennesker og dyr har i løpet av tiden endret seg etter prinsippet om at den sterkeste og mest levedyktige overlever(kilde1). Han var altså en viktig forsker som kom med viten som vek fra det man hadde lært før opplysningstiden.
Ved å ha lest dette håper jeg at du skjønner mer av hva ”det moderne prosjektet” er. Kort sagt kan man si at en rekke nye og avvikende tanker ble presentert i denne tiden. Vitenskap, opplysning, kunnskap, menneskerettigheter, rettsikkerhet, folkesuverenitet og fornuften ble her lagt stor betydning. Det er i denne tiden at tanker og systemer som vi baserer vårt samfunn på i dag ble oppfunnet.

Kilder:
Jeg har skrevet opp koblinger til de forskjellige internettsidene jeg har brukt i teksten.
I tillegg til dette har jeg brukt mye som jeg har lært fra å lese det disse kildene skriver om temaet:
Kilde1: Grip teksten, lærerbok i norsk vg3, Aschehoug
Kilde 2: Mennesker i tid 2, lærerbok i historie vg3, Cappelen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar